TRENING BRZUCHA W SPORTACH WALKI CZ.1

TRENING BRZUCHA W SPORTACH WALKI CZ.1  
Pewnie nie jedno z Was słyszało pojęcie treningu mięśni głębokich lub treningu mięśni CORE.

Widzimy teraz praktycznie na każdej siłowni ludzi katujących ćwiczenia typu plank i wygląda na to, że nie jest to przejściowa moda. Dzisiaj głównie zajmę się korzyściami jakie niosą dla nas treningi mięśni głębokich w sportach walki ale myślę, że każdy po przeczytaniu artykułu wyciągnie coś dla siebie, niezależnie czy trenuje inny sport czy też ćwiczy rekreacyjnie.

A więc jazda z koksem...

Czym jest tak osławiony CORE?

Tłumacząc z angielskiego core oznacza rdzeń lub centrum. W odniesieniu do ludzkiego organizmu, pojęcie core oznacza cały kompleks lędźwiowo – miedniczno – biodrowy. Jest to miejsce szczególnie narażone i wrażliwe na uszkodzenia (na pewno każdy z Was miał ból w krzyżu)

Co ma na to wpływ ?

Otóż w górnej części tułowia nasze ciało jest chronione zbroją stworzoną z żeber i kręgosłupa.
W odcinku piersiowym, człowiekowi z punktu widzenia biomechaniki jest potrzebna duża ruchomość. Dużo istotniejszą funkcją, z punktu widzenia jakie nasza ewolucja przyjęła za zadanie, jest ochrona naszych organów wewnętrznych. W tym serca i płuc które jak powszechnie wiadomo są delikatnymi organami.
Nieco inaczej ma się sprawa poniżej ostatniego żebra. Tutaj aby człowiek mógł biegać i chodzić nie możemy dysponować takim zapleczem kostnym jak ma się sprawa w odcinku piersiowym.

Powiem Wam szczerze, że jak głęboko analizuję biomechanikę ludzkiego chodu/ biegu to jest to z pozoru prosta czynność, ale mimo wszystko bardzo skomplikowana. Wymaga to naprawdę perfekcyjnego rozłożenia masy ciała w czasie (gdy prawa noga idzie do przodu to lewa ręka i tułów muszą stworzyć przeciwwagę aby dobrze rozłożyć środek ciężkości. I na odwrót z lewa noga i prawą ręką). Jako ciekawostkę powiem Wam że najtrudniejsze co jest do zrobienia dla projektantów robotów przemieszczających się na dwóch nogach (przypominających ludzi), to właśnie odwzorowanie ludzkiego chodu i tak perfekcyjne ułożenie ciała w przestrzeni względem jednej kończyny do drugiej.

Ciekawe, swoją drogą, ile robotów za grube miliony skończyło roztrzaskanych na glebie przez naszą skomplikowaną biomechanikę

Z czego składają się mięśnie brzucha ?

Pewnie większość z Was kojarzy brzuch jedynie jako osławiony 6pack. Jednak z punktu widzenia sportowca, to oprócz ładnych aspektów wizualnych, nie jest on tak ważny jak wspomniany wcześniej kompleks.

Mięśnie brzucha składają się z:
-Mięśnia poprzecznego brzucha, który jest jakby pasem oplatającym nas dookoła niczym pas kulturystyczny zakładany do ciężkich bojów np. do przysiadu. Jego główną funkcją jest (wraz z przeponą) oddech i tworzenie ciśnienia wewnątrz brzucha. Tym samym stabilizacja korpusu
-Mięśnie skośne brzucha zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny.
Ich główną funkcją jest rotacja i antyrotacja tułowia. Gdy wykonujesz szybki skręt lub kopnięcie, muszą w odpowiednim momencie wyhamować ciało, nie dopuszczając do uszkodzenia kręgosłupa. Jeszcze jedną ich funkcją jest zginanie tułowia do boku wraz z mięśniem najszerszym grzbietu.
-Mięsień prosty brzucha. Czyli osławiony six pack. Jego zadaniem jest zbliżanie mostka do miednicy. W sporcie jest to mięsień, który mimo, że wygląda ładnie przy niskiej tkance tłuszczowej to jest mniej ważny niż wspomniane wcześniej partie.
Jak wspomniałem wcześniej, również ważne i mocno powiązane ze stabilizacją i mięśniami brzucha, są mięśnie miednicy.
Wszystkie mięśnie dna miednicy jak i mięśnie pośladkowe.

Dobra, ale dlaczego są one takie ważne?

Na pewno nie raz słyszeliście od trenera lub od kogoś innego coś w stylu: mocniej z biodra. Wiadomo nie od dzisiaj, że mocne i silne ciosy nie są jedynie sprawą ręki i kończyn górnych. W naprawdę mocny i dynamiczny cios jest zaangażowane nasze całe ciało. Zaczyna się on od skrętu stopy, następnie przez skręt miednicy, która przekazuje wygenerowaną moc do kończyn górnych. (Miednica jest naszym największym i zarazem najsilniejszym stawem, tym samym generującym największą moc).

Co się dzieje gdy mamy zbyt słaby core?

Otóż dochodzi do tak zwanych przecieków energii. Moc nie może być przekazana w prawidłowy sposób, ponieważ mięśnie nie są na tyle silne aby się usztywnić i przekazać niczym sprężyna moc do ręki przy powiedzmy ciosie prostym. Można to odnieść do praktycznie każdego sportu, ponieważ czy to bieganie czy to gra w tenisa, wszędzie tam angażujemy transfer energii z kończyn dolnych do górnych. Pomostem jest tak zwany CORE, czyli silne mięśnie brzucha.

W części 2 napiszę jak trenować brzuch i jakie ćwiczenia wykonywać.


Autor artykułu:

Artur Jobda
Trener personalny, dietetyk
https://www.facebook.com/artur.jobda


Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2018
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym sklepie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania sklepu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego sklepu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w Polityce prywatności
Zamknij
pixel