Czy można się przetrenować?

2018-03-05
Czy można się przetrenować?

Czy można się przetrenować?


Trening jako bodziec powoduje że nasza wydolność spada. Inaczej mówiąc jeżeli jesteś zmęczony to twoja wydolność spada. Ten proces musi zająć jakiś czas. Dłuższy lub krótszy w zależności od czynników osobniczych takich jak praca hormonów steroidowych w organizmie, diety, odnowy biologicznej, stażu treningowego.

Po jakimś czasie dochodzimy do momentu wypoziomowania w którym organizm już się przyzwyczaił ale nie chce iść do przodu. Po dojściu do wypoziomowania powinien nastąpić wypoczynek. Jest on niezbędny ponieważ przywraca świeżość, pozwala przywrócić homeostazę hormonów tarczycy która zaczyna zwalniać abyśmy nie doprowadzili do samozniszczenia i destrukcji samych siebie.

Poziom kortyzolu (hormonu stresu) spada a porozrywane włókna mięśniowe regenerują się. Organizm po prostu nadbudowuje to co stracił i startujemy jakby od nowa z poziomu wyżej niż byliśmy. Powinien być to mechanizm jaki każdy sportowiec powinien planować swoje treningi i postępy

Przykładowy cykl treningowy zawodnika sportów walki:
  • Okres budowania sprawności ogólnej (siła, rozwój wydolności, sprawności) 8-12 tygodni
  • Okres ukierunkowany na słabe strony zawodnika (np: eksplozywność, kondycja) 8-12 tygodni
  • Okres przygotowania do walki (sparingi i treningi które przyzwyczajają zawodnika do środowiska jakie spotka go podczas walki) 4-8 tygodni
  • Walka
  • Odpoczynek (1-2 tygodnie odpoczynku następnie treningi lekkie podtrzymujące uzyskaną w poprzednim cyklu treningowym formę) 4-8 tygodni


Co się dzieje gdy trenujemy zbyt długo bez odpoczynku?


Nasz organizm nie ma szans na odpoczynek i wystartowania na nowo w pełni zregenerowanym.
Cały czas tkwimy w punkcie wyjścia poruszając się bardzo małymi krokami do przodu lub wcale. Jeżeli nie dajemy czasu na adaptację układowi nerwowemu na wykonywane jednostki treningowe to o ile jesteśmy dobrze wytrenowani to będziemy to znosił lepiej ale dalej nie będzie to stan optymalny.

Jakie są objawy przetrenowania?



U osoby z dużym stażem treningowym przetrenowania występuje bardzo rzadko, dochodzi się raczej do stanu gdzie w organizmie obserwujemy stany patologiczne które objawiają się:
  • Osłabienie odporności
  • Praca nadnerczy i wydzielanych przez nie hormonów Adrenalinę Noradrenalinę Kortyzolu jest zaburzone (Między innymi adrenalina jest odpowiedzialna za pobudzenie na treningu stąd niekiedy brak chęci do aktywności przy przeładowaniu treningowym)
  • Przeciążone mięśnie i stawy zaczynaj boleć
  • Spada samopoczucie (Apatia)
  • Nie jesteśmy w stanie wykonać treningu na naszym optymalnym ciężarze treningowym na jakim jeszcze do niedawna trenowaliśmy
  • Brak chęci na trening (organizm sam nam poopowiada kiedy jesteśmy przeładowani, nie mylić z lenistwem i niechęcią ruszenia tyłka z przed telewizora)

Osoby Początkujące będą doprowadzały się do powyższych stanów dużo szybciej i jest to dużo bardziej niebezpieczne ze względu na to że ogólnie cały ustój (stawy, hormony, kości ścięgna) nie są przygotowane na tak dużą ilość nakładającego się na siebie stresu i doprowadza to do Kontuzji.

Bardzo modne w ostatnim czasie stało się powiedzenie że coś takiego jak przetrenowanie nie istnieje. Sprawdza się to jako hasło motywacyjne ale może doprowadzić do dużych szkód zwłaszcza u osób niedoświadczonych w sporcie.

Zazwyczaj głoszą je ludzie którzy na pierwszy rzut oka widać że zażywają środki farmakologiczne dla poprawy swoich osiągów jak i również poprawy regeneracji. Trening ma przede wszystkim poprawić jakość naszego życia a nie być całym życiem gdyż w nadmiarze może prowadzić do wypisanych przeze mnie powyżej patologii. Trenujcie mądrze, dbajcie o siebie i nie dążcie do ideału z okładki tylko do lepszej wersji samych


Autor artykułu:

Artur Jobda
Trener personlany, dietetyk
https://www.facebook.com/artur.jobda



Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel