Czy trenując sporty walki powinieneś ćwiczyć na siłowni ?

2018-02-28
Czy trenując sporty walki powinieneś ćwiczyć na siłowni ?

Czy trenując sporty walki powinieneś ćwiczyć na siłowni ?


Dawniej żaden z fighterów nie wchodził na siłownię i nie trenował na siłowo. Zdawało się, że trening wojownika to coś zupełnie innego niż trening na siłowni i jest to kompletnie zbędne połączenie. Dzisiaj oglądając największe gwiazdy UFC czy zawodników sportów walki praktycznie każdy ćwiczy siłowo i to z dużymi ciężarami. Jakie korzyści niesie za sobą trening siłowy?

Trening siłowy wzmacnia stawy

Jeżeli chcesz aby Twoje stawy nie skręcały się i łamały jak zapałki to zacznij trenować siłowo.
Czym jest stabilność stawowa?
Jest to zdolność mięśnia do kontrolowania położenia stawu. Im silniejszy mięsień tym Twoje stawy będą miały większą zdolność do przeciwstawiania się dźwigni, którą założy Ci przeciwnik. Również będziesz łapał mniej kontuzji podczas treningów oraz zawodów. Silne mięśnie to beton okalający Twoje stawy. Im jest go więcej i jest twardszy, tym trudniej rozwalić bunkier zrobiony z solidnego materiału.

Rozwijasz dynamikę, wytrzymałość, moc

Każda z wyżej wymienionych zdolności bierze swój początek od siły mięśniowej. Załóżmy, że walczysz w klatce z gościem, który rekord w martwym ciągu ma 180 kg, a Twój rekord to marne 120 kg. Obydwoje ważycie 80 kg i dochodzi do walki typowo zapaśniczej w parterze. Teraz szybkie pytanie. Który z Was szybciej się zmęczy? Odpowiedz jest prosta, ten który ma rekord w martwym ciągu 120 kg, ponieważ procentowo przepycha się on z mniejszą masą zbliżoną do jego rekordu siłowego. Im silniejszy mięsień tym większa możliwość wygenerowania szybkiego skurczu mięśnia, czyli mocy oraz dynamiki.

Nie trenuje jak kulturysta
Zapomnij o tym, że trenując siłowo będziesz pospinany i powolny. Zawodnikowi sportów walki nie zależy na dużej masie mięśniowej i dlatego nie powinni trenować jak kulturyści. Jest to jeden z największych błędów jakie popełniają fighterzy. Trzeba zrozumieć fakt, że ładny wygląd jaki wnoszą zawodnicy sportów walki do ringu to jest efekt uboczny. Nikogo to nie obchodzi czy masz kaloryfer na brzuchu (no chyba, że płeć przeciwną ) tylko to żebyś podczas starcia urwał głowę przeciwnika. Tak samo jak kopiowanie diety kulturysty, tak samo treningu to kompletny idiotyzm jeżeli trenujesz sporty o charakterze wytrzymałościowym.

Jak więc trenować?
Trening na siłowni ma być relatywnie krótki i na dużych ciężarach. Jest to o tyle ważne, że nie układamy tam treningu typu klata biceps, a raczej dzielimy plan na ruchy pchania i przyciągania. Jest to skierowane tym, że ciało ma działać jako sprawna jedna maszyna bez izolacji jednego mięśnia, jak ma to miejsce w przypadku treningu kulturystycznego. Naszym celem jest raczej pobudzenie układu nerwowego, a nie samych mięśni w sobie, bo to właśnie układ nerwowy odpowiada za siłę. Na pewno słyszeliście sytuację, że koleś ważący 120kg podnosił mniej niż gościu o wadze 80kg. Dlaczego ? A no dlatego, że mimo mniejszej wagi, układ nerwowy był w stanie lepiej zaangażować mięśnie do pracy i wykonać efektywniejszy skurcz. Bycie silnym nie ma nic wspólnego z byciem dużym. Zapomnijcie o treningu na maszynach. Wchodząc do klatki walczysz z robotem, czy z żywą istotą?? No właśnie. Dlatego powinieneś skupić się na ćwiczeniach z wykorzystaniem kamizelek obciążeniowych, Kettli sztang, młotów, opon itp. Box Crossfitowy to miejsce, które w pełni wystarczy Nie modny fitness klub z pierdyliardem maszyn do pompowania pojedynczego mięśnia.

Zatem jakie ćwiczenia powinny się znaleźć w treningu fightera ?
Wszystkie ćwiczenia wielostawowe. Martwy ciąg, podciąganie, przysiady, wyciskanie żołnierskie, wyciskanie na ławce płaskiej, wyroki, wiosłowanie to złote ćwiczenia, na które warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę. Nie patrz, że ćwiczenie jest na daną partię mięśniową tylko spójrz czy angażuje ono ruch przyciągania czy wypychania. Czas to pieniądz, a ty jako fighter nie masz czasu na robienie jedynie bicepsów. Masz zmusić swoje ciało do zaangażowania jak największej ilości jednostek motorycznych w jak najkrótszym czasie. Według mnie trening siłowy pod sporty walki nie powinien trwać dłużej niż 45min do godziny max.



Autor artykułu:

Artur Jobda
Trener personlany, dietetyk
https://www.facebook.com/artur.jobda



Pokaż więcej wpisów z Luty 2018
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel